خبرگزاری سیمرغ

جدیدترین اخبار فناوری,ورزشی و پزشکی

خبرگزاری سیمرغ

جدیدترین اخبار فناوری,ورزشی و پزشکی

گوگل؛ ما چطور می‌توانیم بهتر سایت شما را بگردیم (1)

همکاران سیستم- به راهنمای مقدماتی بهینه‌سازی موتور جستجوی گوگل خوش آمدید. متن حاضر ابتدا برای کمک به اعضای گروه‌های درون گوگل تنظیم شده بود، اما بعداً فکر کردیم این متن می‌تواند برای همه مسئولان شبکه که با موضوع بهینه‌سازی موتور جستجو آشنایی چندانی ندارند و می‌خواهند تعامل سایت خود را با کاربران و موتور جستجو بهبود بخشند، مفید باشد. گرچه این راهنما دستورالعمل سحرآمیزی در اختیار شما قرار نمی‌دهد که به کمک آن سایت خود را به طور خودکار به عنوان سایت شماره یک صفحه نتایج گوگل معرفی کنید (از این بابت متأسفیم!)، اما پیروی از شیوه‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، باعث خواهد شد موتورهای جستجو، محتویات سایت شما را راحت‌تر بیابند و نمایه‌سازی کنند.


بیشتر مواقع، انجام تغییراتی کوچک در بخش‌هایی از سایت، موجب بهینه‌سازی  موتور جستجو می‌شود. اگر این تغییرات تک‌تک دیده شوند، ممکن است چندان قابل توجه به نظر نرسند، اما زمانی که با بهینه‌سازی‌های دیگر ترکیب شوند، می‌توانند اثر قابل توجهی بر تجربه کاربران از سایت شما و کارایی آن در نتایج جستجوی معمولی داشته باشند. به احتمال زیاد، شما با بسیاری از عنوان‌های این راهنما آشنایید، چون این عنوان‌ها، از اجزای اصلی هر سایتی به شمار می‌روند، اما مسئله این جاست که احتمالاً از آن‌ها استفاده بهینه نمی‌کنید.

بهینه‌سازی موتورهای جستجو تنها بر نتایج جستجوی معمولی(Organic search) اثر می‌گذارد، نه بر نتایج حمایتی(Sponsored) (مانند GoogleAdWords)


با آنکه در عنوان این راهنما از عبارت «موتور جستجو» استفاده کرده‌ایم، اما باید بگوییم بهتر است مبنای تصمیمات بهینه‌سازی خود را در درجه اول، بر آنچه برای بازدیدکنندگان سایت شما مهم است، استوار کنید. آنان مصرف‌کنندگان اصلی محتوای سایت شما هستند و برای یافتن این محتوا از موتورهای جستجو استفاده می‌کنند. تمرکز بیش از اندازه بر ترفندهای خاص برای بالا بردن رتبه‌تان در نتایج معمولی موتورهای جستجو، ممکن است نتایج دلخواهی به بار نیاورد. بهینه‌سازی موتورهای جستجو، یعنی حداکثر تلاشتان را بکنید که موتورهای جستجو، سایت شما را ببینند.

از آنجا که فکر کردیم اجرای عملی این توصیه‌ها مفیدتر است، برای این راهنما، یک سایت فرضی در نظر گرفته‌ایم. این سایت برای هر عنوان، اطلاعات کافی دارد تا موضوع مورد نظر را به خوبی نشان دهد. اطلاعات سایت فرضی ما، از این قرار است:

•    نام سایت/ نام تجاری: «کارت‌های بیسبال1 براندون»
•    اسم دامنه: brandonsbaseballcards.com
•    موضوع محوری: فروش آنلاین کارت‌های فروش، راهنمای قیمت، مقاله و اخبار
•    اندازه: کوچک، تقریبا 250 صفحه

ممکن است سایت شما کوچک‌تر یا بزرگ‌تر از سایت فرضی ما و محتوایش به کلی با آن متفاوت باشد، اما عناوین بهینه‌سازی مورد نظر ما، به کار هر نوع سایتی با هر اندازه‌ای می‌آیند.

امیدواریم این راهنما ایده‌های نوینی برای بهتر ساختن سایت‌تان به شما بدهد.

برای صفحه‌ها، عنوان‌های منحصر به فرد و دقیق بسازید
برچسب عنوان(Title tag) هم به کاربران و هم به موتورهای جستجو، اطلاع می‌دهد که موضوع یک صفحه خاص چیست. برچسب <title> باید درون برچسب<head>  متن HTML گنجانده شود. در بهترین حالت، باید برای هر صفحه سایت، عنوان منحصر به فردی بسازید.

عنوان صفحه اصلی سایت کارت بیسبال، شامل نام تجاری و سه موضوع اصلی مندرج در سایت است.

 
اگر متن شما در صفحه نتایج جستجو ظاهر شود، معمولا محتویات برچسب عنوان در اولین سطر نتایج می‌آید کلماتی که در جستجوی کاربر می‌آیند، در عنوان برجسته می‌شوند. این امر به کاربران کمک می‌کند بدانند آیا صفحه مورد نظر به جستجویشان مرتبط هست یا خیر. عنوان سایت شما می‌تواند شامل اسم سایت/ کسب و کار باشد و اطلاعات مهم دیگری مانند محل کسب و کار، جنبه‌های اصلی آن یا پیشنهاداتش را نیز در بر بگیرد.


 کاربر شروع به جستجو می‌کند [کارت‌های بیسبال]


 سایت ما در فهرست نتیجه می‌آید و عنوان آن، در اولین سطر نتایج دیده می‌شود (توجه داشته باشید کلمات جستجو مورد استفاده کاربر، به صورت برجسته دیده می‌شوند).


 اگر کاربر روی نتیجه کلیک کند و صفحه را ببیند، عنوان صفحه در بالای مرورگر قرار می‌گیرد.

عنوان‌های صفحات داخلی‌تر سایت شما باید موضوع محوری آن صفحه خاص را در خود داشته باشند، همچنین می‌توان از نام سایت یا کسب و کار نیز در آن‌ها استفاده کرد.

 کاربر شروع به جستجو  می‌کند [کارت‌های نادر بیسبال]
صفحه‌ای مرتبط و داخلی‌تر (عنوان آن نسبت به محتویات صفحه، منحصر به فرد است) در سایت ما، به عنوان نتیجه ظاهر می‌شود.


 شیوه‌های مناسب برای به‌کارگیری برچسب‌های عنوان صفحه
محتوای صفحه را به طور دقیق توضیح دهید. عنوانی انتخاب کنید که موضوع محتوای صفحه شما را به طور دقیق به کاربر منتقل کند.
از این کارها اجتناب کنید:
•    انتخاب عنوانی که هیچ ارتباطی با محتوای صفحه ندارد.
•    استفاده از عنوان‌های پیش‌فرض یا مبهمی مانند «بی‌نام» یا «صفحه جدید1»

برای هر صفحه، یک برچسب عنوان منحصر به فرد ایجاد کنید. در بهترین حالت، هر کدام از صفحه‌های شما باید یک برچسب عنوان منحصر به فرد داشته باشند؛ این کار به گوگل کمک می‌کند بداند هر صفحه چه تفاوتی با دیگر صفحات سایت دارد.
از این کار اجتناب کنید:
•    استفاده از برچسب‌های عنوان مشابه برای همه صفحه‌های سایت یا گروه بزرگی از صفحه‌ها

از عنوان‌های کوتاه، اما توصیفی استفاده کنید. عنوان‌ها می‌توانند کوتاه، اما اطلاع‌رسان باشند. اگر عنوانی بسیار طولانی باشد، گوگل تنها بخشی از آن را در نتیجه جستجو نشان خواهد داد.
از این کارها اجتناب کنید:
•    استفاده از عنوان‌های بسیار طولانی که به درد کاربر نمی‌خورند
•    پر کردن غیرضروری برچسب‌های عنوان با کلمات کلیدی

از فرابرچسب توصیف
(Description Meta Tag) استفاده کنید. فرابرچسب توصیف، خلاصه‌ای از موضوع صفحه را به گوگل و دیگر موتورهای جستجو ارائه می‌کند. در حالی که عنوان یک صفحه ممکن است تنها چند کلمه یا یک عبارت باشد، فرابرچسب توصیف می‌تواند یک یا دو جمله و حتی یک پاراگراف کوتاه باشد. در ابزارهای مدیران سایت گوگل، بخشی به نام تجزیه و تحلیل محتوا وجود دارد که همه فرابرچسب‌های توصیف کوتاه و بلند، یا آن‌هایی را که به دفعات زیاد تکرار شده‌اند، بر می‌شمرد (همین اطلاعات برای برچسب‌های<title>  نیز نشان داده می‌شوند). فرابرچسب توصیف نیز مانند برچسب <title>، در برچسب <head> متن HTML جای می‌گیرد.


 آغاز برچسب متای توصیف برای صفحه اصلی سایت که شمای مختصری از امکانات سایت ارائه می‌دهد.


فرابرچسب‌های توصیف مهم هستند، چرا که ممکن است گوگل از آن‌ها به عنوان بُرش‌های کوچکی از صفحه‌های شما، استفاده کند. توجه داشته باشید که می‌گوییم «ممکن است»، چون تنها در صورت همخوانی بخش مرتبطی از متن صفحه شما با جستجوی کاربر، گوگل تصمیم می‌گیرد از آن استفاده کند. پس از آن، اگر سایت شما در پروژه دایرکتوری باز درج شده باشد (درباره چگونگی جلوگیری از نمایشِ داده‌های ODP توسط موتورهای جستجو، بیاموزید)، ممکن است گوگل از توصیف سایت شما در این دایرکتوری استفاده کند. افزودن فرابرچسب‌های توصیف به هر یک از صفحه‌ها، همیشه شیوه مناسبی است، چون ممکن است گوگل نتواند برای استفاده در بُرش‌ها، انتخاب مناسبی از متن داشته باشد. در وبلاگ مرکزی مدیران سایت، متن  مفیدی درباره بهبود بخشیدن به بُرش‌ها با فرابرچسب‌های توصیف بهتر در دسترس است.

در نتایج جستجو، بُرش‌ها زیر عنوان صفحه و بالای آدرس اینترنتی آن می‌آیند.

 کاربر شروع به جستجو می‌کند [کارت‌های بیسبال]

 صفحه اصلی سایت، به عنوان نتیجه و با فرابرچسب توصیف به عنوان بُرش، ظاهر می‌شود.

اگر کلمات بُرش در جستجوی کاربر آمده باشند، برجسته می‌شوند. این، به کاربر اطلاع می‌دهد که آیا محتوای صفحه با آنچه او به دنبال آن است، همخوانی دارد یا خیر. در زیر، نمونه‌ای دیگر دیده می‌شود که بُرشی از فرابرچسب توصیف را در صفحه‌ای داخلی‌تر (که در بهترین حالت برچسب متای توصیف یگانه خود را دارد)، شامل یک مقاله نشان می‌دهد.


کاربر شروع به جستجو می‌کند [کارت‌های بیسبال نادر]


یکی از صفحه‌های داخلی‌تر ما، با فرابرچسب توصیف منحصر به فرد خود که به عنوان بُرش مورد استفاده قرار گرفته، به عنوان نتیجه ظاهر می‌شود.

•    شیوه‌های مناسب برای به‌کارگیری فرابرچسب‌های توصیف

محتوای صفحه را به طور دقیق خلاصه کنید. توصیفی بنویسید که اگر فرابرچسب  توصیف شما به صورت بُرش در نتیجه جستجو ذکر شود، به خواننده اطلاعات بدهد و او را علاقه‌مند کند.
از کارهای زیر اجتناب کنید:
•    نوشتن فرابرچسب توصیفی که ربطی به محتوای صفحه ندارد.
•    استفاده از توصیف‌های مشابه، مانند «این یک صفحه سایت است» یا «صفحه‌ای درباره کارت‌های بیسبال»
•    انباشتن توصیف با کلمات کلیدی
•    کپی کردن همه محتوای متن در برچسب متای توصیف

برای هر صفحه، از توصیف‌های منحصر به فرد استفاده کنید. داشتن فرابرچسب‌های توصیف متفاوت برای هر صفحه، به ویژه در جستجوهایی که کاربران ممکن است صفحه‌های متعددی از سایت شما را باز کنند، هم به کاربران و هم به گوگل کمک می‌کند (به عنوان نمونه، در جستجوهایی که از سایت: اپراتور استفاده می‌کنند). اگر سایت شما هزاران و یا حتی میلیون‌ها صفحه دارد، شاید تخصیص فرابرچسب توصیف به تک‌تک این صفحات عملی نباشد؛ در چنین حالتی، می‌توانید به طور خودکار، فرابرچسب توصیفی مبتنی بر محتویات هر صفحه ایجاد کنید.
از این کار اجتناب کنید:
•    استفاده از برچسب عنوان مشابه برای همه صفحه‌های سایت یا گروه بزرگی از صفحه‌ها

ساختار آدرس‌های اینترنتی خود را بهتر کنید. ایجاد دسته‌های توصیفی و نام فایل برای متن‌های سایت، نه تنها به شما کمک می‌کند سایت خود را منظم‌تر نگه دارید، بلکه باعث می‌شود موتورهای جستجو، با احتمال بیشتری صفحات شما را بیابند.

این کار همچنین می‌تواند آدرس‌های اینترنتی آسان‌تر و ‌«دوستانه»تری برای کاربرانی که می‌خواهند به محتویات سایت شما پیوند بدهند، فراهم کند. کاربران از آدرس‌های اینترنتی طولانی و رمزآلود که کلمات آشنای اندکی دارند، می‌ترسند.


یک آدرس اینترنتی به صفحه‌ای در سایت کارت بسیبال که کاربر را دچار مشکل می‌سازد.

این آدرس‌های اینترنتی، گیج‌کننده و غیردوستانه به نظر می‌رسند. کاربران در به خاطر سپردن این آدرس‌های اینترنتی یا برقراری پیوند به آن‌ها دچار مشکل می‌شوند. افزون بر این، شاید کاربران فکر کنند بخشی از این آدرس اینترنتی، غیرضروری است، به ویژه اگر آدرس اینترنتی جزئیات غیرقابل شناسایی بسیاری در خود داشته باشد. پس‌ ممکن است بخشی از آن را حذف کنند و به این ترتیب، پیوند به سایت برقرار نشود.

ممکن است برخی کاربران از آدرس اینترنتی صفحه به عنوان متن‌پیوند استفاده کنند و به آن پیوند بدهند. مطمئن باشید اگر آدرس اینترنتی شما حاوی کلمات مرتبط باشد، بیش از پارامترهایی با اسامی عجیب و غریب، درباره صفحه شما به کاربران و موتورهای جستجو اطلاعات می‌دهد.

 پیش از دنبال کردن پیوند، کلمات پررنگ در بالا می‌توانند کاربر یا موتور جستجو را از محتویات صفحه هدف آگاه سازند.

در آخر، به یاد داشته باشید که آدرس اینترنتی هر متن به عنوان بخشی از نتیجه جستجو در گوگل و در پایین عنوان و بُرش آن، نشان داده خواهد شد. اگر کلمات آدرس اینترنتی در جستجوی کاربر بیایند، مانند عنوان و بُرش در نتیجه جستجو به صورت برجسته ظاهر می‌شوند.

 کاربر شروع به جستجو  می‌کند [کارت‌های بیسبال]

 صفحه اصلی سایت همراه با آدرس اینترنتی در زیر عنوان و بُرش، به صورت نتیجه ظاهر می‌شود.

در زیر، نمونه‌ای از آدرس اینترنتی در دامنه ما شامل یک صفحه حاوی مقاله‌ای درباره نادرترین کارت‌های بیسبال، نشان داده می‌شود. در نظر یک کاربرِ در حال جستجو، این کلمات خوشایندتر از یک شماره شناسایی، مانند 102125www.brandonsbaseballcards.com/article/ هستند.


 کاربر شروع به جستجو  می‌کند [کارت‌های بیسبال]


 صفحه‌ای داخلی‌تر، با یک آدرس اینترنتی که نشان‌دهنده نوع محتواست، به عنوان نتیجه ظاهر می‌شود.

گوگل در یافتن همه نوع آدرس اینترنتی، حتی وقتی این آدرس‌ها بسیار پیچیده باشند، خوب عمل می‌کند، اما اگر آدرس اینترنتی خود را تا حد ممکن ساده سازید، کار را برای کاربر و موتورهای جستجو آسان‌تر کرده‌اید. برخی مدیران سایت‌ها تلاش می‌کنند با دوباره‌نویسی آدرس اینترنتی پویای خود و تبدیل آن به نوع ایستا، این هدف را عملی کنند. گرچه گوگل با این کار مشکلی ندارد، اما باید یادآور شویم این کار، فرایندی پیشرفته است و اگر به درستی انجام نشود، می‌تواند مشکلاتی برای یافتن سایت شما ایجاد کند. برای بیشتر آموختن درباره ساختار یک آدرس اینترنتی خوب، مطالعه صفحه مرکز کمک به مدیران سایت را در ایجاد آدرس‌های اینترنتی گوگل‌دوست توصیه می‌کنیم.
 

ادامه دارد.

منبع: گوگل

گروه ترجمه‌ی همکاران سیستم


منبع خبر: systemgroup.net

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد