هفت برابر شدن استفاده از مرورگر کروم ظرف 12 ماه گذشته نشان دهنده رشد سهم
آن در بازار جهانی مرورگرهای اینترنتی است و میکوشد تسلط و برتری خود در
دنیای جستوجوی اینترنتی را به سیستم عاملها و نرمافزارهای موبایل نیز
گسترش دهد و به رقابت با مایکروسافت بپردازد.
بنا بر ارزیابی StatCounter، سهم مرورگر گوگل کروم که در دسامبر 2008
راهاندازی شده است از بازار جهانی مرورگرهای اینترنتی در ماه ژوئن به 20.7
درصد رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 2.8 درصد رشد نشان میدهد.
همچنین در دوره مورد بررسی، سهم انواع مختلف مرورگرهای اینترنت اکسپلورر از
بازارهای جهانی مرورگرها به 44 درصد کاهش یافت در حالی که این رقم در مدت
مشابه سال گذشته 59 درصد بود، در حالی که سهم مرورگر فایرفاکس موزیلا با
اندکی کاهش از 30 درصد به 28 درصد کاهش یافت.
تلاش گوگل برای بهرهگیری از خدمات مرورگر-محور (browser-centeric) یا
خدمات پردازش ابری از دلایل رشد سهم مرورگر کروم در بازارهای جهانی بوده
است.
شرکت گوگل در ماه مه امسال لپتاپ کروم بوک (Chromebook) خود را روانه
بازار کرد. این لپتاپ تا حدودی با نرمافزارهای موجود در اینترنت کار
میکند و نیاز چندانی به نصب نرمافزار به صورت دستی ندارد.
این اقدام شرکت گوگل برای شرکتهای اپل و مایکروسافت که خود پیشگامان عرصه ساخت نرم افزار هستند، یک چالش جدی به شمار میرود.
موسسه تحقیقاتی statCounter مستقر در دوبلین ایرلند میگوید: این آمارها بر
اساس تحقیق روی بیش از 15 میلیون بازدید در یک ماه از بیش از سه میلیون
پایگاه اینترنتی به دست آمده است.
بر اساس این ارزیابی، سهم هریک از مرورگرهای اینترنت اکسپلورر، فایرفاکس،
کروم، سافاری و اوپرا از بازارهای جهانی به ترتیب 53.7، 21.7، 13.1، 7.5 و
1.7 درصد بوده است.
منبع خبر:
itiran