بازیگری گلشیفته فراهای در یک فیلم هالیوودی ۱۸+ موجب تاسف همه ایرانی ها شد.
فیلم جای اژدها (There be dragons) فیلمی به کارگردانی رولند جفی و بازیگری گلشیفته فراهانی در نقش لیلا محصول سال ۲۰۱۱ است.
فراهانی در پروژه تازه کارگردان رولند جافی که یک فیلم درام است،در نقش لیلا با او همکاری می**کند.
فیلم There Be Dragons محصول سال ۲۰۱۱ میلادی– اسپانیا و در
ژانر بیوگرافی، درام به مدت ۱۲۲ دقیقه می باشد و دیدن این فیلم به افراد
زیر ۱۳ سال در خارج از ایران نیز به هیچ وجه توصیه نمی شود.
داستان فیلم در بحبوحه ی جنگ داخلی اسپانیا و در حالی که
وحشت همه جا را فرا گرفته، او توسط یک روزنامه نگار به ارتباطات عمیق پدرش و
نفوذ عمیق و تاریک او در زندگی است، پی می برد.
Charlie Cox, Wes Bentley and Dougray Scott
فیلم*های دیگری که گلشیفته در آن*ها بازی می*کند و قرار است در آینده اکران
شوند فیلم فرانسوی به نام (Si tu meurs, je te tue) و در نقش یکم به
کارگردانی (Hiner Saleem) و در فیلم (Chicken with Plums) به کارگردانی
(Vincent Paronnaud) و (Marjane Satrapi) حضور داشته است.
فراهانی چندی پیش در اظهاراتی که همراه تصاویر وی در نشریه مد wox – که در
نمایش عکس های عریان سابقه دارد- گفته بود که از حجاب متنفر است.
از دیگر سو گلشیفته فراهانی در فیلم “جای اژدها” براحتی
دوگاری اسکات بازیگر مرد فیلم را می بوسد و با لباس خواب در کنار وی در
تختخواب هتل می خوابد و صحنه های نیمه برهنه وی با دوگاری اسکات که نقش
دوست پسر وی را دارد، سکانس های دیگر فیلم را شکل داده اند. اینجاست معلوم
می شود که چرا این هنرپیشه جوان پیش از این موفق، باید از حجاب متنفر باشد.
چندی پیش نیز جواد شمقدری معاون سینمایی وزیر ارشاد نیز در
پاسخ به سوالی درباره احتمال بازگشت گلشیفته فراهانی به ایران گفته
بود:«من در دوره مسئولیتم یک بار درباره گلشیفته فراهانی گفته بودم که
می*تواند برگردد. در آن مقطع این امکان وجود داشت. ولی بعدا اتفاق*های
دیگری افتاد. ممکن است من ۲۰ سال پیش به کسی رأی داده باشم که الان قبولش
نداشته باشم. در این یک سال و نیم شرایط تغییر کرد و دیگر مشکل گلشیفته
فراهانی در حوزه اختیارات ما نیست. اخیرا هم شنیده*ایم این بازیگر در فیلمی
در کردستان بازی کرده که صحنه*های ناجوری دارد. که در این صورت بعید است
خود جامعه بازیگری علاقه به حضور ایشان داشته باشد.»
اما این داستان روی دیگری هم دارد، پیش از این و درست در
زمانی که گلشیفته فراهانی در فیلم “ریدلی اسکات” بازی کرد و پس از آن عکس
های بی حجابش در رسانه ها و سایت های اینترنتی پخش شد؛ برخی از صاحب نظران
حوزه فرهنگ و هنر که سابقه غرب را در چنین پروژه هایی دیده بودند زبان به
هشدار گشودند؛ آنها نمونه های مختلفی چون گلشیفته فراهانی را دیده بودند،
چه از نوع وطنی آن که در سال های پس از پیروزی انقلاب نمونه های متنوع داشت
و چه از انواع دیگر غیر وطنی اش.
کم نبودند کسانی مانند فراهانی که امید هالییوودی شدن و تبدیل شدن به ستاره
سینمای ینگه دنیا به سنت های وطنی اش پشت پا زدند و همه چیز را نادیده
گرفتند.
اما در نهایت وقتی استفاده تبلیغاتی این ستاره ها به پایان
می رسد اندک اندک حتی نشریات مبتذل مد هم به سراغ آنها نخواهند رفت و تازه
تلخی غربت و مزه گس آلت دست شدن حس می شود. احساس بدی آنقدر بد که تلخی آن
را حتی می شود از یادداشت پدر گلشیفته یعنی بهزاد فراهانی حس کرد.
“این روزها بیش از هر چیز به یاد بچه هایی هستم که ایران نیستند و در خارج
از کشور فعالیت می کنند، نقاشان، موسیقی دان ها، بازیگران، کارگردانان و…
همه هنرمندانی که ایران را ترک کرده اند و دور از اینجا مشغول کارهای هنری
شده اند، دلیل آنها برای ترک ایران هر چه باشد،ما باید به این فکر کنیم که
چه راهی برای آنها وجود دارد. ما غربت را نمی شناسیم و وقتی از آن دور
هستیم، درکی از آن نداریم، اما وقتی در آن قرار می گیریم، می فهمیم خیلی
سخت تر از آن چیزی است که تصور می کرده ایم. من وقتی که در پاریس سکته کردم
و چند روزی خوابیدم. ایرانی های مقیم آنها به دیدنم آمدند و بسیار به من
لطف کردند. وقتی به این اتفاقها نگاه می کنم، می بینم جوانانی که ساکن خارج
از ایران هستند،عاطفه شرقی شریف خود را دارند، اما غصه ناهنجارغربت هم در
دلشان هست و آنها را رنج می دهد. وقتی از دور به آنها نگاه می کنیم، می
بینیم دارند زندگی می کنند، کار می کنند و… اما غصه هایشان را نمی بینیم،
چرا شرایط باید طوری باشد که هنرمندان اهل فکر ما ترجیح بدهند جای دیگری
زندگی کنند؟ این موقعیت باید سامان داده شود. دولت باید با کسانی که از
اینجا رفته اند، برخورد موجهی داشته باشد، چون هنرمندان ما، انسان های
شریفی هستند. انسان هایی اهل فکر که به امور ناهنجار اشتغال دارند، بلکه
اهل فکر و فرهنگ هستند. هم دولت و هم ما باید شرایطی را فراهم کنیم که
هنرمندانمان برای بازگشت احساس امنیت کنند و به فکر برگشتن باشند. اما این
اتفاق نمی افتد و این تلخ است… خیلی تلخ است.”
اما چه باید کرد که الغریق یتشبث بکل حشیش- کسی که در حال
غرق شدن است به هرچیزی چنگ می زند- و همین شد که هر روز گلشیفته بیش از
دیروز پل های پشت سرش را خراب کرد و از آن سو هم نتوانست تا جای پای محکمی
برای خودش دست و پا کند. حالا گلشیفته فراهانی در فیلم های دست چندم بازی
می کند و با مجله های مد- و نه سینمایی- مصاحبه می کند و در این سو پدرش
یادداشت های ملتمسانه می نویسد؛ اما خود کرده را تدبیر نیست!